FAQ's


A continuació detallem algunes situacions relacionades amb els tràmits de prestacions i subsidis del SEPE i tràmits de renovacions de demanda, etc. amb el SOC, drets i deures de les persones treballadores i altres gestions que es veuen alterades per la situació generada a causa del COVID-19.

Trobareu també, en els documents enllaçats a la pàgina, la transcripció completa de l'Assessoria Laboral online que vam fer a Instagram amb l'advocada laboralista Laura Escamilla, on va constestar als dubtes i preguntes que vam rebre al CiO, per les xarxes i en un formulari habilitat per aquesta qüestió.

1. M'HE QUEDAT SENSE FEINA PERQUÈ L'EMPRESA TRAMITA ERTO O ERE. QUÈ FAIG?

No has de demanar hora ni al SEPE ni al SOC. L’empresa a través de l’expedient de l’ERE o ERTO inicia el tràmit. Informació: https://serveiocupacio.gencat.cat/web/.content/01_soc/Informacio-sobre-el-Covid-19/DOCS/Donarse_demandant_ocupacio.pdf

2. M'HE QUEDAT SENSE FEINA PERQUÈ L'EMPRESA M'HA RESCINDIT CONTRACTE A CONSEQÜÈNCIA DE LA SITUACIÓ ACTUAL. 

Què he de fer? Com sol·licito la prestació d'atur i la demanda d'ocupació del SOC si no puc sortir de casa? 

T’has d’inscriure com a demandant d’ocupació al SOC i demanar hora al SEPE per sol·licitar atur o altra prestació (Veure infografia a documents annexos).

Enllaç web per demanar inscripció com a demandant ocupació:  https://t.co/McqTgMFwkG  

Nota: canvi de versió del SOC. Si estàs afectat/ada per un ERTO o ERO també cal que t’inscriguis. Facilitaràs els tràmits a l'empresa quan gestioni l'atur.

A banda de la pàgina web del SEPE també pots posar-t’hi en contacte a través de les línies de telèfon habilitades: 

http://www.sepe.es/HomeSepe/contacto/atencion-telefonica.html

Recomanacions en cas d'acomiadament

És un acomiadament i com a tal l’empresa ha d’acreditar la causa per determinar uns o altres drets d’indemnització. En tot cas pots signar la comunicació escrita i escriu de forma clara que no estàs conforme per tal de després adreçar-te a un professional o a un sindicat per corroborar si l’acomiadament s’ha realitzat correctament.

3. HE DE TRAMITAR LA BAIXA LABORAL O RENOVAR-LA. COM HO FAIG?

No vagis al CAP.

Fes-ho per telèfon (900 053 723 de dilluns a divendres de 8-20h) o a través de l’aplicació gratuïta: La Meva Salut (enllaç al registre d’alta: //lamevasalut.gencat.cat/web/cps/registra-t).

http://canalsalut.gencat.cat/web/.content/_A-Z/C/coronavirus-2019-ncov/materialdivulgatiu/coronavirus-baixa-laboral.pdf

4. SÓC BENEFICIARI/A DE RENDA GARANTIDA DE CIUTADANIA (RGC) I EN AQUESTS DIES HE INICIAT/FINALITZAT CONTRACTE. COM COMUNICO L'ALTA DE CONTRACTE O SOBRETOT BAIXA DE CONTRACTE AL SOC? 

Aquest canvi de situació i altres els pots comunicar a través del telèfon gratuït 900 400 012 així com també consultar la situació del teu expedient ja que totes les Oficines de Treball estan tancades.

5. HE DE RENOVAR LA DEMANDA D'OCUPACIÓ. COM HO PUC FER?

Ho pots fer com sempre a través de la pàgina web:
https://www.oficinadetreball.gencat.cat/socfuncions/Renovacio.do?idiomaNavegacio=ca&secure=S

Si sempre et dirigies a l’Oficina de Treball del SOC de la teva localitat, ara no pots fer-ho, sàpigues que queden automàticament prorrogades, per tant, se’t renova sola.

Pots consultar més informació a: https://serveiocupacio.gencat.cat/web/.content/00_inici/Imatges/PMF_EXTERNES_20_03_2020.pdf

6. TRUCO A L'OFICINA DE TREBALL PERÒ NO EM CONTESTEN. COM PUC CONTACTAR AMB ELLS?

Des del 30/03/2020 el SOC posa a disposició un nou telèfon per a gestionar tràmits i/o consultes que normalment es realitzen des d'una Oficina de Treball, com poden ser:

- donar d'alta la demanda d'ocupació

- consultes de la Renda Garantida de Ciutadania

- altres tràmits i/o consultes que normalment es realitzen des de l'Oficina de Treball

900 800 046. Telèfon gratuït d'atenció en horari de 8-14 h de dilluns a divendres 

7. PUC ANAR A SERVEIS SOCIALS MENTRE DURI EL CONFINAMENT? COM FUNCIONEN AQUESTS DIES? 

 A 25/03/20, Serveis Socials informa que:

Totes les zones estan operatives (excepte a Infants) i l'atenció es fa de forma telefònica.

Si ets una persona usuària de SS i tens alguna necessitat, pots trucar a la teva zona corresponent i algun tècnic t'atendrà. Pot ser que sigui el teu professional de referència com no qui reculli la teva demanda.

8. QUÈ ÉS EL PERMÍS RETRIBUÏT RECUPERABLE? QUAN DURA? QUÈ COMPORTA?

El Govern d’Espanya, a través del Reial Decret-llei 10/2020, de 29 de març, estableix que les persones treballadores per compte aliè (exceptuant autònoms i persones que poden fer teletreball) estaran en situació de permís retribuït recuperable, sempre i quan no es tracti de servei essencial i per tant, no han d’anar a treballar al seu centre de treball.

Aquest permís és entre el 30 de març i el 9 d’abril de 2020, ambdós inclosos.

Comporta que no t’has de desplaçar al centre de treball, cobraràs el salari amb normalitat. A partir del dia següent de la fi de l’estat d’alarma les hores no treballades es recuperaran progressivament de forma pactada amb l’empresa fins al 31/12/2020, sense incumplir les hores de descans diari i setmanal ni tampoc l’establert en els convenis col·lectius.

9. SÓC TREBALLADOR/A EN RÈGIM DE LA LLAR (TREBALL DOMÈSTIC, DE CURA DE PERSONES ETC) I HE ESTAT ACOMIADAT, M'HAN REDUÏT LA JORNADA O BÉ NO PUC TREBALLAR DURANT AQUEST PERIODE DE CORONAVIRUS. QUÈ PUC FER?

Pots obtenir un subsidi extraordinari temporal a través del SEPE. Has de presentar la declaració firmada de la persona que et contractava o la carta d’acomiadament o la baixa del sistema de Treballadors/es de la llar del Règim General de la Seguretat Social. Rebràs el 70% de la base de cotització i, si has reduït la jornada, la part proporcional a aquesta reducció.

Aquest ajut fou aprovat el 31/03/2020 pel Consell de Ministres del Govern d'Espanya i a partir del 05/05/2020 ja es pot sol·licitar. 

Terminis: tens temps de sol·licitar-lo des d’avui (05/05/2020) fins un mes després de que finalitzi l’estat d’alarma decretat pel Govern d’Espanya.

Com es sol·licita? per mitjans electrònic o a través de presentació de documentació i full de sol·licitud a oficines de correus i oficines d’assistència en registres establerts per llei.

Quina documentació cal aportar?

  • el formulari oficial de sol·licitud 

  • la declaració responsable del/de la teu/va ocupador/a, si has hagut de deixar de prestar els serveis temporalment, total o parcialment, però encara estàs d’alta a la Seguretat Social.

  • la fotocòpia del teu DNI, NIE, TIE o passaport i de les persones ocupadores (si fas tràmit per Internet, només has de presentar el teu document d’identificació)

  • carta d’acomiadament o document acreditativa de la baixa del règim de la llar a la Seguretat Social, en el cas que s’hagi extingit el contracte

A l’enllaç trobaràs la documentació i preguntes freqüents sobre aquest subsidi: 

http://www.sepe.es/HomeSepe/COVID-19/subsidio-extraordinario-personas-empleadas-hogar.html


10. ESTAVA TREBALLANT PERÒ NO TINC DRET A ATUR PERQUÈ NO TINC LA COTITZACIÓ MÍNIMA. QUÈ PUC FER?

Tens dret a un subsidi extraordinari d’un mes (ampliable si així decideix el Govern d’Espanya) d’uns 430€ mensuals que pots tramitar a través del  SEPE. L’únic requisit és que la durada del contracte hagi estat com a mínim de 2 mesos.

Ja es pot fer la sol·licitud des del dia 05/05/2020 emplenant el formulari de pre-sol·licitud de prestació individual de la pàgina web del SEPE: https://sede.sepe.gob.es/contenidosSede/generico.do?pagina=/contenidos/sede_virtual/sv00A1.html

Consulta els requisits, quantitat i duració de l’ajut a: http://www.sepe.es/HomeSepe/COVID-19/subsidio-excepcional-fin-contrato-temporal.html


11. CIBERSEGURETAT: HE REBUT UN SMS DIENT QUE ERA DEL SEPE DEMANANT DADES PERSONALS, COMPTE CORRENT, ETC HE DE RESPONDRE?

NO. Es tracta d’una estafa. No donis les teves dades d’accés ni d’usuari ni codis, etc. per SMS.

I amb els correus electrònics comprova que acabin amb @sepe.es; si no, no l’obris!

MAI REBRÀS UN SMS DEL SEPE/SOC DEMANANT DADES

Connsulta sempre : www.sepe.es; http://sede.sepe.gob.es ; https://serveiocupacio.gencat.cat/

12. SI LA MEVA EMPRESA HA DEMANAT UN ERTO, QUANT DE TEMPS TRIGARÉ A COBRAR L'ATUR?

El SEPE ha d'efectuar el pagament de la prestació d'atur entre el dia 10 i 15 del mes següent a l'oficialització de l'ERTO.

És a dir, si l'empresa ha tancat l'ERTO (no iniciat) durant el mes de març, el SEPE hauria d'abonar la prestació al treballador afectat entre el 10 i el 15 d'abril.

Tot i que per la situació actual el SOC i el SEPE estan fent front a una allau de demandes, s'han habilitat canals i recursos extrardinaris.

13. M'HE DE DESPLAÇAR, ON PUC OBTENIR EL MODEL DE DECLARACIÓ AUTORESPONSABLE?

Aquí tens l'enllaç on et pots descarregar el model ofcial que pots imprimir-te o presentar telemàticament: 

http://interior.gencat.cat/ca/arees_dactuacio/proteccio_civil/consells_autoproteccio_emergencia/malalties-transmissibles-emergents-amb-potencial-alt-risc-/certificat-autoresponsable-de-desplacament-en-el-marc-de-lestat-dalarma-per-la-crisi-sanitaria-per-la-covid-19/index.html

Telemàticament: https://confinapp.gencat.cat/#/

14. PUC COBRAR LA PRESTACIÓ D'URGÈNCIA PER A SUBMINISTRAMENTS BÀSICS?

A partir del 30/04/2020 les persones treballadores afectades per un ERTO o per extinció del contracte de treball a causa de la COVID19 i amb càrregues familiars, podran sol·licitar un ajut únic de 200 euros per a productes d'alimentació, farmàcia i altres subministraments bàsics

Com ho demano?

A partir de dijous 30/04/2020 i fins que s'acabi el pressupost, pots fer la sol·licitud per internet. Sabràs si et concedeixen l'ajut en un termini de 7 dies. A partir de llavors, el pagament es farà a través de transferència bancària en un termini màxim de 7 dies

Enllaç a la pàgina per a fer la sol·licitud:

http://web.gencat.cat/ca/tramits/tramits-temes/prestacio-extraordinaria-subministraments-basics-covid?category=

15. SÓC ARTISTA I, TOT I QUE NO ESTIC AFECTADA PER UN ERTO, TINC DRET A ALGUN TIPUS DE PRESTACIÓ?

Hi ha una prestació per desocupació per a les persones treballadores del col·lectiu artístic inscrites a la Seguretat Social en inactivitat que, a causa de la crisi sanitària, no hagin pogut continuar amb la seva activitat. S’hi podrà accedir malgrat no tinguis el mínim cotitzat.

Procediment de sol·licitud:

  • emplenar l’imprès de prestació contributiva o bé el formulari de presol·licitud de prestació individual i enviar al SEPE.

  • la durada de la prestació dependrà dels dies en alta de prestació efectiva a la Seguretat Social en aquests serveis que hagis tingut l’any anterior a la situació de desocupació, sempre i quan tinguis un mínim de 20 dies cotitzats.

+ INFO a: :http://www.sepe.es/HomeSepe/COVID-19/acceso-extraordinario-prestacion-desempleo-artistas.html

16. FINS QUAN PUC ESTAR EN UN ERTO DE FORÇA MAJOR?

L’empresa pot prorrogar els ERTO de força major derivada de la Covid19 fins el 30/06/2020 si no pot reemprendre l’actIvitat. Fins llavors, no gastaràs atur. 

I si al juliol l’empresa està aplicant un ERTO parcial (part dels treballadors ja han tornar al lloc de treball i els altres, continuen en ERTO)?

Doncs a partir de l’1/07/2020, et començarà a córrer el temps que tinguis d’atur. Hi ha una excepció en els casos de les persones que tinguin contractes fix-discontinus, que continuaran sense gastar temps d’atur.

Si tens dubtes, recorda que tens a disposició el servei gratuït d’Assessoria laboral. Contacta’ns!

Enllaç al reial decret-llei: https://www.boe.es/boe/dias/2020/05/13/pdfs/BOE-A-2020-4959.pdf

18. VOLS CONÈIXER ELS AJUTS PER A PALIAR LA CRISI DEL COVID-19?

Consulta aquest enllaç i trobaràs tots els ajuts que des de la Generalitat s’estan oferint en temes de: habitatge, consums, treballadors, autònoms i empreses i, personals i familiars)

https://web.gencat.cat/ca/coronavirus/ajuts-per-palliar-la-crisi

19. El SEPE HABILITA UN CORREU ELECTRÒNIC PER A LES PERSONES QUE ENCARA NO HAN COBRAT L'ERTO. 

Si encara no has cobrat l'ERTO (un 2% de les persones afectades per ERTO, segons dades del Ministeri de Treball) pots demanar informació a través del correu electrònic miprestacion2020@sepe.es

20. TINC DRET A PERCEBRE AQUESTA NOVA PRESTACIÓ DE L'INGRÉS MÍNIM VITAL (IMV) ?

És una prestació per a les famílies en situació de vulnerabilitat.

Es pot sol·licitar a partir del 15 de juny i és compatible amb altres ajuts.

Es pot sol·licitar per una persona que visqui sola o pel conjunt de la família.

MÉS INFO: https://www.mscbs.gob.es/ssi/covid19/ingresoMinVital/

Pots consultar si tens accés a aquesta prestació amb el simulador: https://ingreso-minimo-vital.seg-social-innova.es/

Enllaç a la pàgina per fer sol·licitud per internet: https://sede.seg-social.gob.es/wps/portal/sede/sede/Inicio/!ut/p/z1/hY7BasMwDIafZQcfHSmkK81uOZTSrj2UUZb5MpSguiqOE2w3e_2GtZfB1gkE-sUnPoGBGoynUSwl6T25KX-Y-WeRz2d5ifl2heslVofd66Es9gWWObx_A_hHVQjmv3vzGME78ECxAWNd39zerXxTLCyYwEcOHLJLmNanlIb4olDhFzeZZd9SyqZW2JJCapOM3E3D-ZKiHjjogZwTCtqRboNEUSjeBo66Ey-dHiWRU_ib79THBPVPDbxxhKGr8fzsxu2xeroCv9iisg!!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

Telèfon d’informació de l’IMV: 900 20 22 22








Protreball - Plaça Cots núm. 5-7, 08240 Manresa - +34 93 877 64 90 - info@promanresa.cat